Yrityksen visuaalisen ilmeen suunnittelu lähtee liikkeelle aina logosta. Hyvä logo on yksinkertainen, huomiota herättävä ja ajaton. Ennen kaikkea sen tulee jäädä mieleen, sillä logo on merkittävässä roolissa kun pitää erottautua kilpailijoista.
Logon lisäksi viestinnässä käytettävä fontti, värit ja kuvitus vaikuttavat yrityksen mielikuvaan. Ensivaikutelma muodostuu pitkälti mielikuvien perusteella. Persoonallinen ja viimeisteltu ulkoasu jää mieleen.
Yrityksen visuaalinen ilme toimii pohjana brändin rakennukselle ja kaikelle markkinoinnille, on sitten kyseessä nettisivut, lehtimainos, ikkunateippaukset, esitteet ja esitepohjat, katalogit ja hinnastot. Siksi huolella suunniteltu visuaalinen ilme on hyvä sijoitus, sen ansiosta yrityksen ilme pysyy yhtenöisenä alustasta huolimatta ja ennen kaikkea se pitkällä tähtäimellä tuo lisää asiakkaita.